PhD Study plan
The Study Plan of the PhD Programme in Molecular Medicine includes both theoretical and experimental training. Every year PhD student must obtain 60 credits of training, up to a total of 180 credits. On the whole, theoretical training can’t exceed 25% (Max 45 on 180).
Theoretical training (T) and Experimental training (E) credits
-
Seminars run by Professors, consultants and external experts - Credits 0,5 (max) - To certificate the presence with signature - Training
-
Courses, conferences, workshop - Credits 5 (max) - To certificate the presence with attendance - Training
- Experimental laboratory activity - Credits 54 (max) - see Credits included into 50 max Experimental training - Experimental training
- Public Engagement activities - Credits 5 (max) - To certificate the type of activity and stakeholders - Experimental training
Credits for the Experimental training (E) credits
The credits of the experimental training activity can include those achieved with the publication of an original work according to the following criteria:
- Achievement of annual project's objectives demonstrated in the final report discussed with the Commission and from the supervisor's report sent to dottorato_medmol@unito.it - Credit 35
- Scientific article published on ISI journal with IF, if first/last name - Credits 10 - Copy of the printed paper or manuscript with acceptance letter
- Scientific article published on ISI journal with IF, if coauthor* - Credits 5 - Copy of the printed paper or manuscript with acceptance letter
- Abstract to a congress with first/last name or oral presentation - Credits 6- Copy of the abstract with congress’ indications
- Abstract to a congress as coauthor* - Credits 3- Copy of the abstract with congress’ indications
* Coauthor is intended who have not first or last name between all authors of a publication or a abstract.
keyboard_arrow_down
Il PhD Programme in Medicina Molecolare include attività formative sia teoriche che pratiche. Ogni anno il dottorando dovrà conseguire 60 crediti di attività formativa, per un totale di 180 crediti. Complessivamente i crediti di attività formativa teorica non possono eccedere il 25% (Max 45 su 180 totali).
Crediti di attività formativa teorica (T) e pratica (P)
- Partecipazione a seminario di relatore invitato - Crediti 0,5 (max) - Certificare partecipazione mediante firma di presenza - (Teorica)
- Corso teorico / pratico, conferenze, workshop – Crediti 5 (max) - Certificare partecipazione mediante attestato - (Teorica)
- Attività sperimentale di laboratorio - Crediti: 50 (max) - Relazione scritta annuale e/o elaborato finale (tesi di Dottorato) e/o pubblicazioni scientifiche (vedi Crediti per l’attività formativa pratica) (Pratica)
- Attività di public engagement - Crediti 5 (max) - Certificare il tipo di attività e destinari - (Pratica)
Crediti per l’attività formativa pratica
I crediti dell'attività formativa pratica possono includere quelli raggiunti con la pubblicazione di un lavoro originale secondo i criteri che seguono:
- Raggiungimento annuale degli obiettivi del progetto, come da relazione finale discussa con la commissione e report del supervisor inviato a dottorato_medmol@unito.it - Crediti 35
- Lavoro scientifico pubblicato su rivista censita ISI con IF, se primo/ultimo nome - Crediti 10 - Copia lavoro stampato o manoscritto con lettera di accettazione
- Lavoro scientifico pubblicato su rivista censita ISI con IF,in qualità di coautore* - Crediti 5 - Copia lavoro stampato o manoscritto con lettera di accettazione
- Abstract a convegno con primo/ultimo nome o presentatore - Crediti 6 - Copia abstract con indicazioni del convegno
- Abstract a convegno in qualità di coautore* - Crediti 3 - Copia abstract con indicazioni del convegno
* Si intende qui per coautore chi non compare come primo o ultimo nome tra gli autori di una pubblicazione o di un abstract.
Procedure for admission to the discussion of the thesis and award of the title
From the end of the cycle onwards, the tutor of the PhD student is required to send the names, complete with affiliation and e-mail address, of at least two reviewers to dottorato_medmol@unito.it. The reviewers must be selected from a pool of highly qualified scholars external to the University of Turin and the Board of Teachers of the PhD program. It should be noted that: (i) at least one of the scholars must be a university lecturer and (ii) the reviewers may not be chosen from among the authors of scientific works published by the doctoral student.
Following approval of the names of the reviewers proposed by the tutor, the Board of Lecturers shall set the deadline for submission of the thesis. The thesis must be sent (in PDF format only) to the assessors and in copy to dottorato_medmol@unito.it.
The reviewers shall have 30 days to review the thesis, express an analytical judgement, and propose the admission of the doctoral student to the public discussion or postponement for a period not exceeding six months if they consider that significant additions or corrections are necessary. In the event of a postponement, the revised thesis will be subjected to a further evaluation by the same reviewers, if required. Subsequently, the doctoral candidate will be granted admission to the public discussion.
The public discussion will be held before a selection board comprising at least three experts in the field. To this, the tutor is required to submit the names, complete with affiliation and e-mail address, of three full members and three alternate members of the Selection Board to dottorato_medmol@unito.it. It is imperative that at least two-thirds of the selected members are not members of the Doctoral Teaching Board. The Board of Lecturers may appoint a single commission to consider the cases of several candidates. The discussion may be conducted in person, remotely, or in a hybrid format, at the discretion of the tutor.
It is incumbent upon the doctoral candidate to present the principal contents of their work to the Selection Committee, demonstrating an ability to synthesize and explain clearly. The presentation must be supported by slides created in PowerPoint and must not exceed 45 minutes in duration. A comprehensive public discussion will ensue following the presentation.
The degree of PhD is awarded by the Rector of the UNITO, who, at the request of the candidate, issues a certificate attesting to the conferral of the degree.
After the conferral of the degree, the doctoral candidates are required to deposit their thesis in the Institutional Archive, which will ensure its preservation and facilitate public consultation. In accordance with the pertinent legislation, the University of Turin will arrange for the thesis to be deposited in the National Libraries of Florence and Rome, as well as in the ministerial database.
keyboard_arrow_down
Procedura per l’ammissione alla discussione della tesi e al conseguimento del titolo
A partire dalla fine del ciclo il tutor/la tutor del dottorando/della dottoranda dovrà inviare all’indirizzo dottorato_medmol@unito.it i nominativi, completi di affiliazione e di indirizzo e-mail, di almeno due revisori. I revisori dovranno essere scelti tra studiose/studiosi di elevata qualificazione non afferenti all’Università di Torino e al Collegio dei Docenti del Dottorato. Si precisa che: i) almeno uno/a delle studiose/degli studiosi deve essere docente universitario e ii) i revisori non potranno essere scelti tra gli autori dei lavori scientifici pubblicati dal dottorando/dalla dottoranda.
In seguito all’approvazione dei nominativi dei valutatori/delle valutatrici proposte dal tutor/dalla tutor, il Collegio dei Docenti stabilisce il termine per la consegna della tesi. La tesi dovrà essere inviata (esclusivamente in formato pdf) ai valutatori e in copia conoscenza all’indirizzo dottorato_medmol@unito.it.
I valutatori/le valutatrici avranno 30 giorni per revisionare la tesi, esprimere un giudizio analitico e proporre l'ammissione del dottorando/della dottoranda alla discussione pubblica o il rinvio per un periodo non superiore a sei mesi se ritengono necessarie integrazioni significative o correzioni. Nel caso di rinvio, la tesi revisionata sarà oggetto di nuova valutazione da parte dei medesimi valutatori/dalle medesime valutatrici che ne faranno richiesta. Il dottorando/la dottoranda verrà quindi ammesso/ammessa alla discussione pubblica.
La discussione pubblica si svolgerà innanzi a una Commissione giudicatrice composta da almeno tre esperti/e della materia. A tal fine il tutor/la tutor dovrà inviare all’indirizzo dottorato_medmol@unito.it i nominativi, completi di affiliazione e di indirizzo e-mail, di tre membri effettivi e tre membri supplenti della Commissione giudicatrice che dovrà essere composta per almeno due terzi da membri non appartenenti al Collegio dei Docenti del dottorato. Il Collegio dei Docenti può nominare un’unica Commissione per più candidate/i. La discussione potrà essere svolta in presenza, da remoto o in modalità mista a discrezione del/della tutor.
Il dottorando/la dottoranda dovrà esporre alla Commissione giudicatrice i principali contenuti del suo lavoro, dando prova di capacità di sintesi e chiarezza espositiva. La presentazione dovrà essere supportata da diapositive in formato PowerPoint e non dovrà superare i 45 minuti. Alla fine della presentazione seguirà un’approfondita discussione pubblica.
Il titolo di dottore/dottoressa di ricerca è conferito dal Rettore di Unito che, a richiesta dell’interessato/a, ne certifica il conseguimento.
Successivamente al conseguimento del titolo, sarà cura del dottore/dottoressa di ricerca provvedere al deposito della tesi nell’Archivio istituzionale che ne garantirà la conservazione e la consultazione pubblica. L’Università di Torino provvederà ad effettuare il deposito della tesi a norma di legge presso le Biblioteche Nazionali di Firenze e Roma e presso la banca dati ministeriale.
keyboard_arrow_down
Come richiedere Certificati e pergamena